Forum
| LEVA BILLIGT :: Forum :: Så lever jag billigt :: Hygien och hälsa |
|
<< Föregående tråd | Nästa tråd >> |
| SÅPA för 7,50 litern DYRT!!! | ||
|
Moderatorer: webbmaster, Jojje
|
| Författare | Post | ||
| Luffsen |
| ||
![]() Registrerad medlem #257 Registrerad: fre mar 06 2009, 02:48Här bor jag: Härnösand inlägg: 200 | "Vadå DYRT?" säger nu den som kan det här med siffror... och visst, hade såpan jag köpte, en o en halv liter för tio kronor, verkligen VARIT det flaskan påstod, då hade det varit lugnt...men det var inte så bra som jag trodde. När jag använde den här såpan, (det var då jag började syna flaskan) kändes det knappt nån doft av såpa, ens om jag stoppade ner näsan i flaskan! Den skulle doseras "fyra kapsyler till fem liter vatten" stod det på flaskan... det slutade med att jag tömde i två deciliter i hinken och städade i rena ilskan. Varför ilsken då? Innehållsförteckningen visade, att innehållet i flaskan var "5 - 15 % VEGETABILISK såpa, vatten, och parfym" Jaha... det var alltså så lite såpa, att man var tvungen PARFYMERA den så att man skulle få känslan av att man städade med såpa!! Och en sak som jag funderat på: Vegetabilisk såpa...? Vad menas? Är inte ALL såpa vegetabilisk? En produkt av tall har jag för mig? Finns det ANNAN såpa då? Petroleumsåpa? Teknisk dito? Kemisk såpa? *tokförvirrad* Märket på den här "såpan" vet jag inte, mer än att det står ett "Q" på flaskan... och med pyttebokstäver under detta Q, står det "Q for quality low price". *tar mig åt huvet* Blir inte billig såpa om man ska behöva ta till doseringar som gör att 15 dl räcker till sju hinkar vatten inte. Hade kanske inte behövts, men jag VILL att det ska dofta såpa i huset när jag städat. *gammaldags tänk* Nej, det här var enligt mig INGEN bra produkt iaf, även om den verkade billig i affären. Är det jag som är naiv i mitt tänk? Vill inte låta som Sverker i PLUS, men det är lätt att ställa frågan: Ska det vara så här? MITT bidrag till återvinning, det är den skrotlåda jag har i verkstan. Bultar, skruv, muttrar, brickor, beslag, sprintar, okända saker, allt finns där... bra att ha:D | ||
| Tillbaka till toppen | | ||
| webbmaster |
| ||
Göran![]() ![]() Registrerad medlem #1 Registrerad: fre sep 21 2007, 07:29Här bor jag: Skattungbyn inlägg: 371 | Finns det ingen tillverkare angiven? Lev billigt, gladare och längre! | ||
| Luffsen |
| ||
![]() Registrerad medlem #257 Registrerad: fre mar 06 2009, 02:48Här bor jag: Härnösand inlägg: 200 | Det står "Tillverkas i Sverige" på flaskan, och på ett annat ställe har man i pyttetext angett "Marknadsförs av Be:son gross i Varberg, OCH ett telefonnummer... faktiskt. Innehåller iaf 5 - 15 % såpa, parfym och färgämne. Den kallas i vilket fall som helst för Grönsåpa. MITT bidrag till återvinning, det är den skrotlåda jag har i verkstan. Bultar, skruv, muttrar, brickor, beslag, sprintar, okända saker, allt finns där... bra att ha:D | ||
| Himself |
| ||
![]() Registrerad medlem #23 Registrerad: tor okt 11 2007, 10:12Här bor jag: Skattungbyn, Orsa inlägg: 451 | Jag minns fortfarande de härligt doftande "klossarna" med nästan fast såpa, från min barndom. Pappkartongen kring klossen blev efter en tid "impregnerad" med såpan och såg då ut som om det kommit fett på pappen - den blev halvt genomskinlig, om ni förstår. DET var SÅPA det!!! [ Redigerat fre dec 04 2009, 03:18 ] ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • Grabben med Sanslös utsikt! | ||
| Luffsen |
| ||
![]() Registrerad medlem #257 Registrerad: fre mar 06 2009, 02:48Här bor jag: Härnösand inlägg: 200 | Har själv både sett och använt såpa ut pappask... och minns oxå att det kunde vara NOG så varmt åt fingrarna att lösa upp den här klicken i vattnet. Vill minnas att det var med stor fascination som den FLYTANDE Grummesåpan i FLASKA togs emot av min mor., även om det samtidigt fanns ett visst mått av misstänksamhet mot den. "Kan det här verkligen vara riktig såpa?" Det visade sig ju, att det VAR riktig såpa, på alla sätt som riktig såpa uppträder. Den DOFTAR som den ska, den KÄNNS som såpa och den RENGÖR som sådan... så med tre kriterier uppfylld fick den godkänt av henne... till slut. Men min fundering om "den vegetabiliska såpan" kvarstår... MITT bidrag till återvinning, det är den skrotlåda jag har i verkstan. Bultar, skruv, muttrar, brickor, beslag, sprintar, okända saker, allt finns där... bra att ha:D | ||