Forum

LEVA BILLIGT :: Forum :: Så lever jag billigt :: Maten

<< Föregående tråd | Nästa tråd >>
Tjälknölrekord?
Moderatorer: webbmaster, Jojje
Författare Post
Luffsen
fre jan 01 2010, 11:25

Registrerad medlem #257
Registrerad: fre mar 06 2009, 02:48
Här bor jag: Härnösand
Handlar väl inte om att leva billigt, men jag vill så gärna veta om det här ÄR ett rekord:

Jag skulle göra tjälköl på ytterlår av älg, 2,5 kg bit.

Den togs från frysen, lades in i ugnen i den tre månader gamla spisen, och termostaten ställdes på 75 grader.

Sen satte jag mig ner och väntade... och väntade... och somnade... vaknade, väntade ÄNNU mer...

Innertemperaturen i steken skulle upp till 65 grader sa bekanten som hade gjort det här förr.

Det tog 25,5 timmar innan den stigit till dessa magiska grader!!!

Världsrekord eller fel nånstans?

Men den gick att äta iaf...

MITT bidrag till återvinning, det är den skrotlåda jag har i verkstan. Bultar, skruv, muttrar, brickor, beslag, sprintar, okända saker, allt finns där... bra att ha:D
Tillbaka till toppen
Himself
ons jan 06 2010, 12:48

Registrerad medlem #23
Registrerad: tor okt 11 2007, 10:12
Här bor jag: Skattungbyn, Orsa
Nja, världsrekord tror jag väl inte riktigt på...
Men visst tog det rejäl tid, det håller jag med om - men tjälknöl SKA ta tid!!! Det är ju det som är vitsen!
Annars hinner inte strukturen i köttet ändras på det speciella vis som är fördelen med just tjälknöl.
En sak som du måste komma ihåg när det gäller en helt ny spis och i synnerhet en ny ugn, är att du vet egentligen inte exakt HUR varm den blir och heller inte var i ugnen den blir si eller så varm.
Jag har en gammal ugnstermometer som jag kan ställ in lite här och var i ugnen (som naturligtvis måste vara helt uppvärmd i minst en timme). Den kanske inte visar exakt rätt absoluta temperatur, men det är den jag alltid har gått efter när jag ska pröva en för mig ny ugn, så sedan vet jag vad som gäller.
Min ugn blir 25°C varmare än det jag ställer in på vredet - men jag vet ju om det, så 225 blir 200 inställd temperatur, osv.

[ Redigerat ons jan 13 2010, 10:37 ]

~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ • ~ •
Grabben med Sanslös utsikt!
Tillbaka till toppen
Luffsen
tor jan 07 2010, 11:44

Registrerad medlem #257
Okej... backar lite då, för som du säger, världsrekord kanske det inte är egentligen... men DISTRIKTSREKORD är det då!!

*tillverkar medalj DISTRIKTSMÄSTARE i TJÄLKNÖLSTID*

Men den blev riktigt bra faktiskt... lite lätt rosa i tonen, inte torr alls, inte heller seg... utan bara... bra liksom.

Faller sönder relativt lätt när man biter i en skiva, sältan alldeles perfekt, TROTS det märkliga receptet jag fick...

Det börjar faktiskt såhär:

"Blanda två liter vatten med fyra dl grovsalt. Provsmaka lagen. Det ska bränna ordentligt i läpparna.

Smakar det dessutom Fy F---N, (med tre A:n), och den spontana reaktionen är ÅH va ÄCKLIGT!! Det DÄR kommer jag då ALDRIG att äta igen!... då är lagen perfekt.

Fem sex timmar i den lagen, och tjälknölen blir perfekt.

Ska försöka göra en temperaturmätning av ugnens VERKLIGA temperatur sen..kanske blir färdig SNABBARE i framtiden.

[ Redigerat mån jan 11 2010, 11:36 ]

MITT bidrag till återvinning, det är den skrotlåda jag har i verkstan. Bultar, skruv, muttrar, brickor, beslag, sprintar, okända saker, allt finns där... bra att ha:D
Tillbaka till toppen
Luffsen
tor maj 13 2010, 09:45

Registrerad medlem #257
Och nu, mina Damer och Herrar... kan jag avslöja, att den nya fina ugnen jag gjorde tjälknölen i, den visar hela 25 grader fel på ratten man ställer temperaturen på!!!

Jag ställer ugnen på 180 grader och mäter upp knappt 155 grader när lampan slocknar.

Så återigen visade Himself att erfarenheten vann över tekniken. Tack för tipset om att reglaget kan vara felvisande.
MIN ugn visar lika mycket fel som DIN, med den skillnaden att min ugn då blir KALLARE än inställt värde...

Det här fenomenet kan man förresten hitta i handeln lite överallt:
Man köper (vad man tror) 1½ liter läsk, och ser sen att flaskan innehåller 1.4 liter, halvkilospaketen av vissa varor väger 0.4 kg, osv... och det STÅR ju på paketet att det innehåller 0.4 kg, så det är inget fel på det viset, utan det är den egna VANAN det handlar om... man tror att man köper 1½ liter läsk, eller ett halvt kilo av nåt... för så har det ju alltid varit liksom... tills nu då.

[ Redigerat tor maj 13 2010, 01:07 ]

Tillbaka till toppen

Hoppa:     Tillbaka till toppen

Distribuera denna tråd: rss 0.92 Distribuera denna tråd: rss 2.0 Distribuera denna tråd: RDF